De vlucht naar voren. Waar zijn mijn klanten?

POSTED IN Artikel, Blog 11 September 2012

Klanten zijn vreemde wezens. Tenminste vanuit het perspectief van de ondernemer. Gelukkig zijn ze er en kunnen we zaken met ze doen maar op onverwachte momenten zijn ze plotseling weg. Soms vragen ze zaken die buiten het bereik van de ondernemer liggen en haken ze daardoor af. In andere gevallen zijn anderen gewoon goedkoper. Ondernemers reageren vaak door de marketing- en salesmachine aan te zetten, een logische stap. Er worden advertenties geplaatst, doen mee aan beurzen of juist niet, speciale acties en prijzen, de nieuwste technologieën worden ingezet. Alles wordt in het werkgesteld om de klanten ‘terug te vinden’. De vlucht naar voren is ingezet want niets doen is geen optie!

Maar, waar zijn de klanten dan, nieuw en bestaand? En helpen de ingezette middelen het tij te keren? Ook in tijden dat het voor ondernemers lastig wordt is het belangrijk te kijken waar zit de ‘pijn’. Niet blind naar voren rennen om zo de concurrentie de baas te zijn. Analyseer waar het probleem zit, wat zijn de signalen die in een eerder stadium zijn afgegeven? Hoe hebben we daar op ingespeeld? Of niet. Wat was de rol van de salespersonen en hoe heeft marketing ingespeeld op de veranderende wereld? Klanten zijn niet zomaar weg, geven niet zomaar de relatie op. Luisteren naar wat ze te zeggen hebben is het eerste begin. Klanten zijn een belangrijke informatiebron die aangeeft wat er in de buitenwereld gebeurt. Luister vooral als ze al klant zijn en niet alleen om ze binnen te halen.

En als je dan weet wat ze willen, neem even een stap terug. Laat het bezinken en stel je de vraag: hoe past dit binnen mijn organisatie en mijn strategie? De wereld verandert en je klanten geven dat aan. Gebruik deze kennis voor je bestaande klanten door nieuwe, op maat gesneden, concepten aan te bieden. Gebruik dan voor de communicatie de technologie en media die daar bij horen. Wees creatief en richt je persoonlijk tot je klanten. Gebruik bijvoorbeeld gepersonaliseerde email of brochures, Augmented Reality of een microwebsite speciaal voor die ene klant. Het zijn maar wat voorbeelden, de mogelijkheden zijn onbegrensd. Je zult versteld staan over het resultaat. Maar, vooral ook hoe succesvol dit aan zal slaan bij nieuwe klanten.

Dit artikel is verschenen op http://www.commercieelexcelleren.com/

Comments are closed.

Loading