Innovatie? Vraag het je klant!

POSTED IN Artikel, Blog 3 March 2012

Het toverwoord dat door veel adviseurs maar ook politici wordt gebruikt als oplossing voor de hedendaagse problemen die ondernemers ondervinden is innovatie. Veel ondernemers zijn er daadwerkelijk meebezig, anderen vragen zich misschien af waar ze de tijd, geld en misschien wel de ideeën vandaan moeten halen om te kunnen innoveren. Toch kunt u als u ‘door uw wimpers’ naar uw business kijkt zeker de kansen spotten waar met innovatie winst te behalen valt. Deze kansen laten zich vaak vertalen in nieuwe producten/diensten, aanpassingen op bestaande of optimalisatie van een proces. Natuurlijk kunt u uw verkoopapparaat voeden met de motivatie waarom het product/dienst nu nog beter is. U gaat u klant overtuigen en beïnvloeden wat de voordelen zijn. Maar hoe vertaalt u dit naar een langdurig sterkere positie voor uw onderneming?

De grotere adviesbureaus in Nederland worden regelmatig ingeschakeld binnen bedrijfskolommen om de innovatie in de gehele keten in kaart te brengen. Vaak vanuit een brancheorganisatie of productschap. De reden hiervoor is dat men geen ‘eilandoplossingen’ wil creëren die slechts een deel van de gehele optimalisatie dekken. Met andere woorden: de innovatie moet niet alleen bijdragen aan het succes van het bedrijf dat innoveert, maar bij voorkeur ook bijdragen aan het succes van hun klanten. Maar wat als u geen deel uitmaakt van dit soort projecten, hoe kunt u dan uw innovatiesucces borgen en de verwachte resultaten realiseren?

De kneep van succesvolle innovatie ligt in de keten. Bedenk niet alleen wat uw bedrijf door de innovatie gaat verbeteren, maar vraag vooral waar uw klanten behoefte aan hebben. Dé oplossing voor succesvolle innovatie ligt in het samen met uw klant bepalen waar u allebei wat aan heeft. Wat kunt u verbeteren waardoor uw klant nog beter kan presteren? Deze keteninnovatie biedt een aantal voordelen. U heeft direct een klant voor uw nieuwe product/dienst. Deze klant schat de innovatie op de juiste waarde en heeft er absoluut voordelen bij. De ‘launching customer’ helpt u bij het verder vervolmaken van de innovatie. Uw nieuwe product/dienst zwemt niet droog maar wordt direct in de beoogde omgeving toegepast en verfijnd. En zowel u als uw klant hebben er baat bij. Er is maar één ding voor nodig… stel de vraag en u zult versteld staan over de kansen die ontstaan.

Dit artikel is verschenen op http://www.commercieelexcelleren.com/

Comments are closed.

Loading